tisdag 9 mars 2010

Ritningar - del 2


Hej!

Idag behöver jag er hjälp! Vi sliter vårt hår när vi funderar på hur vi ska kunna placera vår trapp upp till övervåningen! Från början var det tänkt att ha den i farstun, men pga att den blev för dyr så har vi istället valt att bygga en gammaldags brokvist. Nu är tanken att vi ska riva väggen emellan hall och sovrum (sovrummet är rummet i mitten på ritningen) för att få en större hall. Trappen kommer således att placeras någonstans i mitten, men hur!? Ytterväggarna uppe är endast 1,20 längst ut så den måste komma upp på mitten någonstans!

Det ni ser annars är till vänster på övervåningen vårt sovrum och ett badrum och till höger barnens rum!

Tyck gärna till!

Kram M


17 kommentarer:

  1. Är spiraltrappa ett alternativ?

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är jag inte bra på sånt- men lycka till!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  3. Vad ska övriga rum vara för nåt? Vi har också ett sexrumsindelat hus (det har ni med, även om ni inte delat det i sex rum ;)) och vår trappa finns till vänster i mittenrummet, så att den, som ett bakvänt C, touchar vänstra murstocken. Men jag vet inte om det är bäst direkt, övre hallen är TOTALT omöblerbar, bara fönster, dörrar och trappan ner, inte en hel vägg...

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Det bara ploppar upp en bild på en trappa från hemnet i mitt huvud.
    Den går säker inte att få in i ert hus kanske men ger inspiration i bästa fall,vad vet jag.
    Jag föll pladask i alla fall,Så mysigt
    Här kommer länken.

    http://tillsalu.sjonara.se/images.aspx?GUID=3MOR83001KCSIUR9&Typ=CMVilla

    Om inte länken funkar så finns den på Hemnet, villa i Norrtälje, Ösbyholm för 3750 milj.

    Kramar och lycka till
    Annelie och sockertrollen

    SvaraRadera
  5. Hejsan!

    Detta med trapp är inte lätt!! Vi har också slitit vårt hår inför en kommande tillbyggnad och blev till slut tvungna att förlänga huset på ritning för att få till en trapp.

    Det är ju svårt att se så här på ritning, men även om ytterväggarna är 1.20 så tror jag att det skulle kunna fungera om ni lägger trappan mot bortre väggen och svänger den åt höger. Dvs, tänk att trappen börjar längs med långväggen i mittenrummet och allteftersom den stiger så svänger den till höger och slutar strax innan dörren in till ett av barnens rum.
    Du kan för all del vända på den så den slutar innan badrummet. På så sätt får du ju ett rum som inte är "avbrutet" av en trappa, utan kan nyttja det bättre.

    Men som sagt, det är inte lätt för mig att ge en adekvat lösning när man inte sett huset. Jag vet ju själv hur svårt det kan vara... :)

    Lycka till med ert projekt!

    Kram
    Willewira

    PS. jag ska följa det med stort intresse!

    SvaraRadera
  6. Vad fint det kommer bli! Det är ju väldigt snyggt med en trappa i mitten rakt fram som man ser från entrén när man kommer in, om det är genomförbart. Under trappan går det ju att göra ett förråd med dörr in från vänster eller höger för barnvagn och allt sånt som man inte vill ha framme.

    kram Mia

    SvaraRadera
  7. Hej ! Jag kan tyvärr inte riktigt se det framför mig men jag vet hur svårt det är för vi har precis flyttat in och vill göra EN MASSA men det gäller att få till det ! Lycka till ! Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Hej

    Ja inte är det lätt att få till det.
    Kan man inte ha trappen att den svänger från högra väggen och sedan kommer man upp mitt i rummet uppe. Där gör man ett snyggt räcke runt. På ena sidan så kan man göra någon liten myshörna för barnen med ex. tv + spela hörna. Om det går så kan man ju sätta in ett takfönster så det kommer in lite ljus.
    Hoppas ni kommer på en bra lösning
    Ha en bra dag.
    Kram

    SvaraRadera
  9. spiraltrappa är ju coolt men om det är ett alternativ för er vet jag inte, det är upp till er, men jag tycker absolut att det vore coolt ;)

    KRAMISKRAMAR // OLIVIA

    titta gärna in på min blogg och lä om mina tolvåringstankar ;D

    SvaraRadera
  10. Svårt när man inte vet några mått, men om man lägger trappan längst bort mot ytterväggen och så går den upp som ett L så att man kommer upp vid ett av barnens rum. Lite svårt att förklara...men därunder går det ju att få antingen ett förråd om ni har täckt trappa eller plats för någon snygg möbel eller myshörna om ni har öppen trappa. Lycka till!

    SvaraRadera
  11. Vi har också haft mycket trappfunderingar när vi byggde ut vårat hus. I vårat fall slutade det hela med ett trappbyte. Vi gick från en klassisk sekelskiftes U-formad trapp, till en lite mer modern L-formad trapp. (Om våra trappfunderingar och trappbyte kan läsas i bl.a. detta inlägg: http://smalltownstyle.blogg.se/2008/september/trappen-har-kommit.html)

    När jag ser eran tänkta planlösning kom jag spontant kom jag direkt och tänka på Mälhammra huset från Karlsson hus när jag ser eran nya planlösning. Nu tror jag att detta hus är större än erat, men kanske kan tapplösninigen gå att tillämpa även hos er… Det är en L-formad trapp som optimerar utrymmet på nedervåningen.

    Oj oj, det här inlägget blir långt ser jag… Jag skickar mer info om de länkar som jag sparat sedan våra trappfunderingar via mail.

    Ha en bra kväll!

    Varma hälsningar
    Sara Small Town

    med bloggen http://smalltownstyle.blogg.se

    SvaraRadera
  12. Halloj i stugan, hjälp vilken svår fråga, trappor är hopplösa hur man ämn gör tar de HUR mkt plats som helst! Men du är så duktig så du kommer finna en bra lösning! Kram

    SvaraRadera
  13. Kan inte hjälp dig med trappan tyvärr.

    Ville bara passa på att tacka dig för att du delar med dig av alla vackra bilder! Blir alltid inspirerad och glad av att titta in här.

    SvaraRadera
  14. Hejsan!

    Vilken underbar liten skylt. Har själv en liten tjej på snart 6 månader, som skylten hade passat perfekt! men även min syster väntar en liten tjej i juni och vem vet, skulle jag vinna kanske den lilla tjejen får skylten. Måste också säga att det var sååå kul att se dina loppisfynd häromveckan! Känner precis igen det där med att loppis är det som passar plånboken bäst när man är föräldrarledig... Men det är också så himla kul när man hittar de där fynden som med lite vitfärg eller vad det nu kan vara blir helt underbara:)

    Kramar Amanda

    SvaraRadera
  15. Usch, trappor är ett gissel, och tar så stor plats, och snålar man med utrymmet blir dom läskigt branta...

    Det är lite svårt nää du inte har några mått med, du skriver i mitten, kan trappan komma upp innan dörrarna på övervåningen eller måste trappan komma upp längre in, dvs mitt i rumemt uppe?
    Hos oss är trappan på väggen rakt fram från ytterdörren sett, som ett C följer den väggarna runt och kommer ut strax innan barnrummen uppe. Det ger störst golvyta kvar på båda våningarna.

    lycka till!

    SvaraRadera
  16. Enligt Mats är det mest effektivt med en gammeldags spiraltrappa till vänster mot hörnet. Det gör att ni utnyttjar ytan både uppe och ner.

    Helena GB

    SvaraRadera
  17. nå svarer jeg kanskje uten å vite alle nødvendige detaljer - for jeg lurer på HVORFOR midt i rommet - jeg kan ikke se at det er plass til det...
    Jeg tror jeg ville lagd trappen innerst - motsatt side av inngangsdøren - en U - formet trapp - som kommer opp på den siden med 2 soverom ( altså høyre siden slik jeg ser tegningene på bloggen) - altså i første etasje begynner den på kjøkken/ vaskerom siden og går oppover. Nå vet jeg ikke hvor høyt det er under taket, men hvis det er nødvendig at første avsatsen er lengre gjør jo ikke det noe - da du ikke har så mye å gå på når du kommer opp og svinger opp på den veggen inn til det ene soverommet!!
    Lykke til - trapper er vanskelig - her har noen ( ARKITEKTEN - som er vår nære venn) regnet feil og vi har en trapp som er litt rar...

    SvaraRadera