tisdag 25 januari 2011

Eftertanke


Pärlhyacinter mellan vinter och vår

Hej!

Ifall ni undrar var jag håller hus så finns jag här! Jag har en tid av eftertanke... Jag står vid ett vägskäl i mitt liv och behöver fundera mycket över alla val som ska göras. Dessutom har den sista tiden inneburit mängder av telefonsamtal och pappersarbete.

Jag har lärt mig att följa mitt hjärta. Det är inte alltid så lätt att veta vad just det innebär. De val som jag gjort med mitt hjärta och inte med huvudet brukar oftast bli lyckade. Dock kan jag behöva övervinna min rädsla flera gånger. Jag letar ofta efter tecken omkring mig som kan styra min väg. Jag tror definitivt på ödet. Allt sker av en orsak.

Förra veckan var en krokig väg fylld med hinder. Igår morse precis innan jag skulle ringa ett jobbigt men viktigt telefonsamtal såg jag en flock vackra domherrar i trädet utanför oss. Jag har inte sett dem på hela vintern. Jag vet att deras närvaro kan betyda snö och kyla, men jag valde att tolka dem som något vackert och positivt och jag klarade av hela tre jobbiga och svåra saker den dagen!

En del tycker nog att detta enbart är svammel. Men det är så jag valt att se på det hela. Jag är självklart nyfiken på er syn! Så berätta gärna!

Kram M

26 kommentarer:

  1. Håller med dig helt och hållet.. De ggr jag inte följt hjärtat utan gått emot har det oftast blivit fel.. Skönt när jobbiga saker är ur världen.. Löjligt kan tyckas men min man o jag hade ett dilemma ang dagisplats till sonen på 1,5 år nyligen. Valet att börja jobba som det var tänkt men att då ha ett dagis som ligger 1,5mil enkel resa hemifrån. 15 mil extra körning/vecka och så jätte långa dagar för honom.. Plus att då behöva byta igen till hösten när vi får plats där vi bor.. Vi velade en himla massa fram o tillbaka vände in o ut på oss själva.. men när vi lyssnade till hjärtat var valet enkelt.. Vi får helt enkelt vara hemma ett tag till lilla killen o jag :) Hoppas allt löser sig till det bästa för dig på alla sätt massa styrkekramar!!

    J.S

    SvaraRadera
  2. Jobbigt för dej, men jag tror som du att det finns en mening i det som sker.....det kan man se senare i livet. Jag har gått igenom det för tio år sedan, och i dag kan jag förstå varför det blev just så det blev. Jag är lyckligt lottat i dag. Trivs med det jag gör och allt i kring mej. Hoppas det ordnar sej med dej. Domherrarna var nog ett tecken kanske....vem vet...lycka till

    SvaraRadera
  3. Jag tror starkt på att lyssna på sitt hjärta och sin intuition. Till en början kanske det känns svårt, men ju mer man praktiserar det ju starkare blir "rösten".

    :-)

    SvaraRadera
  4. Så brukar jag också tänka! Små saker som jag väljer att se som positiva tecken som gör att jag blir starkare och klarar saker :) Att stå vid ett vägskäl kan vara både spännande och skrämmande, men allt brukar lösa sig till det bästa i slutändan!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Här har du en som förstår dig precis. Vet att AF inte är något roligt ställe, då jag före jul blev utan jobb för 2:a gången på 1,5 år.
    Det är mycket tankar, funderingar och idéer som snurrar i huvudet, men det är lätt att veta hur och vad man ska göra. Med familj mitt i livet är det ibland svårt att veta vilken väg man ska ta....
    Skickar dig en stor styrkekram och önskar dig all lycka till!
    Lotta

    SvaraRadera
  6. Hej "jordgubbar med mjölk",
    härligt namn förresten:)

    Du som har en otrolig begåvning att se & göra så mycket vackert av ting, att du inte startar upp din dröm, en egen gårdsbutik.
    Iom att du är arbetssökande så har alla chanser att få starta eget bidra 1:a året.
    Tror att du komme att lyckas!
    Kram Annette

    SvaraRadera
  7. Lita på magkänslan! Vi möts flera gånger av sådana vägskäl under livet resa & bara du kan känna vilken väg.. Kram & Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Att stå i ett vägskäl är aldrig lätt. Men som sagt lyssna till hjärtat.
    Att hitta det som är positivt i det negativa det är starkt! BRA!

    Ha det gott
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  9. Hej, jag tror att ödet många gånger styr våra vägar... vad annars?? När jag gick på yoga så sa läraren till oss en dag att har inte för bråttom i livet utan stanna upp och njut av t ex solnedgången, ett krokigt träd, kor på en äng, snön som gnistrar vit... bra sagt och jag försöker ta fasta på det och stannar upp och njuter av det som finns omkring. kram

    SvaraRadera
  10. Hej M!
    Google Translate kan inte sätta upp en webbplats?
    Jag skriver från Ungern och jag tror inte pratar svenska
    Jag gillar verkligen hur jag bloggade men jag kan inte läsa
    Eve

    SvaraRadera
  11. Du fixar det du bestämmer dig för. Helt säkert!:-)
    Kram Stina

    SvaraRadera
  12. Kloka tankar och ord... Jag håller med dig och de övriga som kommenterat, följ ditt hjärta (något jag själv börjat praktisera)...
    Det kan som sagt vara svårt ibland men i långa loppet mår man så mycket bättre. Egentligen vet man kanske hela tiden vad som är det rätta, vad man VILL göra men så kommer förnuftet in och säger vad man BORDE göra (så brukar det vara för mig iallfall). Du gör ju helt rätt som försöker lyssna till vad som är rätt för dig :-).

    Lycka till!

    /Petra

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Jag jobbar också med att lära mig lyssna till mitt hjärta och min inre röst, verkligen inget dravel... Har du läst boken "Drömliv"? Fantastisk tycker jag! Hoppas allt löser sig till det bästa för dig!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  14. Tycker att du gör helt rätt! Önskar att jag gjorde likadant oftare. Och det där med tecken, det tror jag jätte mycket på. Hade ett val förra veckan som för mig inte var självklart, men jag fick ett tecken typ som dina domherrar och det gjorde att valet helt plötsligt blev självklart!:)
    Gå efter ditt hjärta, så kommer du att hitta din väg i livet. Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Du låter så klok!

    Med klokhet kommer man långt i livet!

    Varm kram Camilla

    SvaraRadera
  16. Hej - tror jag inte kommenterat så ofta hos dig, men denna fråga berör - man hamnar ju ofta vid dessa vägskäl då och då i livet. Hämta kraft från de små sakerna, dagliga guldkorn och upplevelser lättar ofta upp att lösa de stora. Det är underbart att sitta och titta på ett gäng fåglar som käkar frön och kan förgylla en dag, helt klart! Jag är inte säkert att just ödet är något som styr livet, om allt sker av en mening, kan man då påverka det överhuvudtaget? Men helt klart så leder en sak till andra, sammanfogas och leder till nya saker man inte alls kanske kunde förutse från början, så visst är vägen spännande när man väl valt att trampa på den. När jag själv var småbarnsförälder och bestämt mig att börja jobba så lyckades jag få dagisplats och ringde jobbet glatt och berättade att jag kunde börja snart. DÅ visade det sig att företaget precis sålts och de nya ägarna ville säga upp mig. Världen föll ihop först. Men sedan började jag jobba ändå, efter några veckor visade det sig att de inte alls kunde avvara mitt arbete :=) så jag fick fortsätta. Under den korta tiden hann jag bli gravid med barn nr 2, något som inte alls kanske hade hänt i andra omständigheter, och det var en slags underbar mening med detta... Valen man har och hur man vill se på möjligheter, leder oftast en bra bit på väg. Lycka till!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  17. Ja det är väl så livet ser ut? Eller?
    Har själv gjort några svåra val. Då efter våran dotters två hjärnblödningar! Vilket har gått bra för henne! Men man värderar livet helt annorlunda efter det! Jag skrev brev till nära till mig där ja äntligen sa vad JAG tycker! Jag sa upp mig från en jobb jag inte trivdes med! En månad senare fick jag en tjänst som undersköterska. Som jag aldrig trodde jag skulle få i våran kommun! Ja efter dessa val har jag mått så mycket bättre! Även om det var svårt att ta de valen!

    SvaraRadera
  18. Hej!!

    Defenitivt inte svammel!!!

    Jag gillar inlägg med lite tyngd, det kan lätt bli lite ytligt här...

    Man vill såklart inte bli för personlig heller...

    Jag gillar när man lättar på hjärtat lite och delar med sig lite av sin verklighet!!

    Fortsätt med det!!

    Du har ett jättefin blogg!!!

    Kram.

    SvaraRadera
  19. Reagerade direkt när du säger att du letar tecken för jag är själv lite sån, och att jag "ser/tror/känner" ödet mm. Men som många sagt här, lita på din magkänsla- det är du som ska styra livet inte tvärtom!
    Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Jag brukar alltid gå efter magkänslan och det brukar bli bra. Kanske inte alltid så lätt i alla lägen och man måste ta svåra beslut. Men med tidens gång så tror jag alltid att magkänslan är den som segrar! Go for it!

    SvaraRadera
  21. You take some gorgeous pictures!
    I love them all....many greetings from Holland

    ~ Veronique ~

    SvaraRadera
  22. Vet du, jag håller med dig, allt sker av en orsak, inget är en slump.. Lever efter tron att om man tänker positivt så blir det positivt. Tankens kraft är den starkaste.
    Lyssna inåt du har svaren du söker.
    Lycka till
    Krusidullan

    SvaraRadera
  23. Hej

    jag här är glaset oftast halv fullt och inte halv tomt.
    Om vet vad jag menar.
    Allt har sin mening.

    Kram

    SvaraRadera
  24. Så vackra skira bilder du visar och ditt kök är avundsvärt!

    Jag tycker det låter som livet i stort, man ska nog vara glad över val och hinder, annars skulle livet bli tråkigt, även om man helst vill slippa bekymren därimellan...

    Följ ditt hjärta, men för att riktigt låta torr och tråkig blir man ibland tvingad att följa sin hjärna också, tyvärr går inte alltid dessa kroppsdelar hand i hand =) Men ibland känns det som om allt är menat, dvs inget ont som inte har ngt gott med sig, det är bara att flyta med, allt fixar sig!

    Men att stanna upp och njuta av det enkal i sin närvaor om det så är en gäng domherrar el en porlande bäck är aldrig fel..

    Allt kan man ite påverka. Men en del av livet. Ha det gott i vårvinter! Mari.

    SvaraRadera
  25. Följ ditt hjärta och satsa på din dröm..om jag gissar rätt. Du har alla förutsättningar att lyckas. Jag tror på dig..se på mig..jag tog klivet och det gick bra. Det svåra är att våga.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  26. Jag tror oxå på ödet... Jag har tarotkort hemma, brukar dra tre stycken då å då för lite "vägledning"..
    Förra veckan (morgonen) drog jag tre kort, "Family" "friends" och "Grandparents", på kvällen somnade min mamma in efter en tids kamp med cancer.. Att dra tre st kort av 48 möjliga betyder något för mig, och de är ju dessa tre jag behöver som mest nu...
    Allt har en mening
    KRAM

    SvaraRadera